کد خبر: 78883

واردات جدیدترین محصول آیفون به کشور ممنوع شد 

قاسمعلی محتشم: واردات و ریجستری آیفون 14 بالاخره ممنوع اعلام شد تا از این طریق تکلیف طرفداران جدیدترین گوشی تلفن همراه apple که برای اولین بار شهریور ماه امسال رونمایی شد، مشخص شود. برندی که طرفداران زیادی در ایران دارد و از همان ابتدای رونمایی از سری جدید آیفون، به دلیل تقاضای بالا برای خرید آن، شاهد عرضه آن در بازار بودیم، عرضه ای که البته یا از طریق ورود آن به صورت قاچاق و یا به صورت مسافری صورت می گرفت اما بعد از اینکه بحث ریجستری نشدن این گوشی که به صورت  مسافری هم وارد شده بودند، مطرح شد، قیمت های آیفون 14 هم سر به فلک کشید تا باز هم تب و تاب برای خرید این گوشی داغ بماند. اما حالا با ممنوع شدن واردات و عدم ریجستری شدن آن، مشخص نیست  وضعیت عرضه این گوشی در بازار چگونه خواهد بود.
نکته مهم درباره گوشی های آیفون آن است که سال گذشته از مجموع  4.4 میلیارد دلاری که برای واردات گوشی چه به صورت تجاری و چه مسافری هزینه شده بود، 1.4 میلیارد دلار ان صرفا به گوشی آیفون اختصاص یافت؛ رقمی که بیشتر نیز مربوط به واردات ایفون 13 با 850 میلیون دلار می شد؛ هر چند این میزان واردات تنها باعث شد تا 7 درصد بازار موبایل در اختیار گوشی های ایفون باشد، اما واقعیت این است که این گوشی ها طرفداران زیادی در کشور دارد و هر چه سری جدیدتر ان به بازار جهانی عرضه می شود، تب و تاب برای خرید آن در داخل کشور هم بالا می رود.
اما آنچه درباره واردات گوشی های تلفن همراه، به ویژه واردات نمونه های لوکس آن باید در نظر گرفته شود، این است که در جنگ اقتصادی امروز حفظ منابع ارزی کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است، موضوعی که باعث شده تا شاهد ممنوعیت واردات آیفون 14 باشیم. طبیعی است که نمی توان انتظار داشت ذخایر ارزی صرف واردات گوشی شود که تنها قشر خاصی از مردم توانایی خرید آن را دارند؛ به عبارت دیگر این گوشی، به نسبت تعداد مصرف‌کننده، ارزبری بسیار بالایی دارد که از اهمیت ویژه ای برخوردار است. 

مرتبط ها